utorok 23. decembra 2014

Belgičania sa snažia zlikvidovať konkurenciu domácich dopravcov cez pokuty

Prevzatá informácia z časopisu Kilometer vydávaného združením ČESMAD

Situácia ohľadom zákazu 45-hodinového odpočinku vo vozidle v Belgicku trápi slovenských dopravcov už pol roka. Situácia stále nie je úplne prehľadná a pri riešení tohto problému komunikuje združenie ČESMAD Slovakia aj s Veľvyslanectvom SR v Bruseli, ktoré nám poskytlo cenné informácie.

Na území Belgicka, ale aj Luxemburska pracuje veľký počet vodičov kamiónov zo Slovenska, ktorí sú rôznou formou zamestnaní v belgických dopravných spoločnostiach, avšak jazdia na vozidlách registrovaných v SR. Na území Belgicka sú vodiči kamiónov z východnej Európy pomerne často vystavovaní cestným kontrolám políciou alebo colnými a daňovými úradmi.

V Belgicku platí zákaz 45-hodinového odpočinku vo vozidle. Vodič je povinný stráviť odpočinok mimo vozidla aj napriek tomu, že jeho vozidlo je vybavené ležadlom.
Tento zákaz nie je belgickým špecifikom, zákaz je platný v celej EÚ a vyplýva z ustanovenia čl. 8 ods. 8 nariadenia 561/2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy. Podľa tohto ustanovenia je vo vozidle povolený skrátený týždenný odpočinok (menej ako 45 hodín), nie však pravidelný týždenný odpočinok (najmenej 45 hodín). Tým, že nariadenie výslovne nehovorí o možnosti vykonať pravidelný týždenný odpočinok vo vozidle, nie je teda povolený. Tento zákaz sa pochopiteľne vzťahuje na všetkých dopravcov, teda aj slovenských, ktorí robia medzinárodnú dopravudo a z Belgicka.
Belgickou novinkou v tomto zákone je to, že doterajší spôsob sankcionovania za porušenie tohto ustanovenia sa zjednodušuje. To znamená, že už na mieste je možné uložiť presne stanovenú pokutu vo výške 1800 eur, a tak na mieste aj proces uzavrieť. Nie je teda nevyhnutné postúpiť záležitosť pred sudcu.
Belgicko toto dosiahlo novou právnou úpravou -Kráľovským dekrétom z 19. apríla 2014, ktorý dopĺňa doterajšiu legislatívu o novú sadzbu v sadzobníku pokút za porušovanie legislatívy v cestnej doprave. Nová úprava je platná od 21. júna 2014.

Kontrolu vykonávajú kontrolóri Ministerstva mobility Belgického kráľovstva, polícia a colníci. Kontrolór skontroluje vlastne len jeden údaj, a to, aký druh týždenného odpočinku vykonával šofér pred týždňom. Ak to bol skrátený odpočinok, ten súčasný musí byť nevyhnutne pravidelný (teda viac ako 45 hodín) a ten nesmie byť trávený vo vozidle. V takomto prípade nastupuje pokuta. Môže byť uložená len v situácií, keď je vodič prichytený priamo pri čine, čiže keď sa kontrola uskutoční presne v čase vykonávania pravidelného týždenného odpočinku vo vozidle. Kontrolóri nebudú kontrolovať plnenie spomínaného ustanovenia spätne. To znamená, že nebudú vyžadovať bločky z hotelov, ubytovní a podobne. Ak je vodič pristihnutý pri porušení predpisu a pokuta je uhradená na mieste, proces sa končí. Ak vodič s deliktom nesúhlasí, aj tak musí zaplatiť kauciu do úschovy (consignation) a prípad preverí súd. Ak sudca skonštatuje, že nedošlo k porušeniu predpisov, kaucia je vrátená. Bez zaplatenia pokuty alebo zloženia peňazí do úschovy sa teda vozidlo nemôže pohnúť z miesta.

Tachografové karty

Častým problém býva aj situácia, keď vodiči nemajú v poriadku tachografové karty, resp. kotúče, ktorými vodič preukazuje dodržiavanie povinných prestávok na oddych. Nedodržiavanie povinných prestávok je považované za jedno najvážnejších porušení a ohrození bezpečnosti cestnej premávky u vodičov kamiónov a autobusov. Neustále sa opakujú prípady, že údaje v kartách sú opravované, vymazávané, prepisované, resp. vodič kartu neukáže z dôvodu, že ju stratil, nemôže ju nájsť alebo sa preukazuje kartou iného vodiča.
Výška pokuty sa v týchto prípadoch pohybuje v rozmedzí od 1500 do 6500 eur, pričom miestna polícia sa najčastejšie prikláňa k strednej až najvyššej sadzbe. Pokuta sa dá uhradiť priamo na mieste v hotovosti alebo platobnou kartou. Ak vodič nedokáže uhradiť pokutu na mieste, polícia mu odoberie všetky doklady a nevráti mu ich až do momentu, keď je pokuta uhradená. Vodiča s kamiónom pritom bez problémov nechá odstaveného na parkovisku aj počas niekoľkých dní. Ak ide o vodiča autobusu s cestujúcimi, polícia neberie ani na tento fakt žiaden ohľad.

Vodiči v tomto prípade môžu využiť služby asistenčných agentúr, prostredníctvom ktorých je možné požadovanú sumu pomerne rýchlo previesť zo Slovenska prostredníctvom kreditnej karty alebo internetbankingom. Avšak provízia sa pohybuje vo výške najmenej 10 % z požadovanej sumy. To môže byť pri výške pokút pomerne vysoká čiastka.

Vodiči kamiónov a autobusov by preto mali dôsledne dodržiavať povinné prestávky na oddych a dôsledne vypĺňať a správne používať tachografové karty či kotúče.

Rozprával som sa s jedným vodičom, ktorý mi povedal, že keď jazdil pre slovenského dopravcu na slovenských značkách, tak ho policajti zastavovali pravidelne, od vtedy čo pracuje pre belgickú spoločnosť na belgických značkách ho už policajti nezastavujú. Tu ma napadá jedna provokačná otázka: Tak ako je to s tou rovnoprávnosťou v rámci EU?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára