Podľa informácií
z časopisu Kilometer, sa vo februári toho roku zástupca ČESMAD Slovakia Mgr. Juraj Kindl zúčastnil zasadnutia Právnej komisie IRU v Ženeve,
kde sa zaoberali okrem iného aj Všeobecnými podmienkami IRU pre
medzinárodnú cestnú dopravu tovaru, ktoré sú v rôznych jazykoch prístupné na
web-stránke IRU: http://www.iru.org. Zaoberali sa
tiež multimodálnou dopravou, ale hlavne rozoberali Elektronický nákladný list,
o čom vás chcem informovať:
Používanie elektronického nákladného listu (e-CMR) podľa
dodatkovému protokolu k Dohovoru CMR. e-CMR je zjednodušená - elektronicky
uzatvorená prepravná zmluva na podklade elektronického nákladného listu. e-CMR,
ktorý by mal byť teoreticky rovnako hodnoverný ako papierový nákladný list.
e-CMR sa používa zatiaľ zriedkavo, a to hneď z viacerých
dôvodov. Rozhodujúcim dôvodom je, že dodatkový protokol k Dohovoru CMR prijalo
do svojho národného právneho poriadku zatiaľ iba 7 štátov: Holandsko,
Švajčiarsko, Španielsko, Bulharsko, Litva, Lotyšsko a Česká republika. Najčastejšie
využívanie e-CMR je zatiaľ najmä na území štátov Beneluxu. V Dánsku bežne
používa e-CMR koncern DSV. Tradičným kritikom e-CMR je okrem iného aj Nemecko.
Ďalším dôvodom obmedzeného používania je takmer neexistujúca vhodná infraštruktúra zariadení na používanie e-CMR (nielen u podnikateľov, ale aj u štátnych orgánov), a to najmä z finančného pohľadu. Takto bola prezentovaná aj situáciu na Slovensku. Vo veľkej väčšine krajín nie je dnes priestor na tvorbu ďalších nákladov na dopravnom trhu.
Dôvodmi na nepoužívanie e-CMR sú aj nemožnosť zásahu do
jeho obsahu, napr. pri vykonávaní výhrad vodičom, ďalej nedostatočný a kedykoľvek
možný prístup k obsahu e-CMR, ako aj samotné vykonanie elektronického podpisu z
medzinárodného pohľadu.
Do budúcnosti sa skôr predpokladá, že iniciatíva na
zavedenie e-CMR v praxi, potom ako nepochodila pri ratifikácii dodatkového
protokolu k Dohovoru CMR väčšinou štátov, sa bude skôr uberať smerom, kde
najväčšie logistické spoločnosti, ako aj obratovo najväčší príjemcovia zásielok,
napr. supermarkety a pod., by postupne začali vyžadovať pri prepravách
používanie e-CMR. Tento predpoklad prípadného preferovania e-CMR u týchto
subjektov vyplýva z toho, že už aj v súčasnej dobe "dematerializujú" postupne
čoraz viac administratívnych procesov.
Túto
tendenciu a zároveň prvú lastovičku z používania e-CMR popisuje informácia
prevzatá z informačného portálu eulog.sk
METRO Cash & Carry SR sa stalo prvou spoločnosťou na
Slovensku, ktorá využíva pre príjem tovaru od dodávateľov elektronické dodacie
listy e-CMR vo formáte EDI doplnené identifikáciou paliet cez SSCC kódy. V
rámci pilotného projektu zaviedla túto komunikáciu s firmou Henkel, ktorá bola
i v Českej republike prvým takto komunikujúcim dodávateľom. Odborným garantom
realizácie sa stal EDI provider a konsolidátor CCV Informačné systémy.
Pomôcť k vytvoreniu jednotnej infraštruktúry pre e-CMR,
avšak zatiaľ iba na báze internetového rozhrania, uvažuje a ponúka IRU aj
prostredníctvom aplikácií TIR-EPD a SafeTIR týkajúcich sa colného režimu TIR. Práve
tieto aplikácie obsahujú okrem iných aj práve údaje uvedené v nákladnom liste,
a vytvárajú tak pomocou nadstavby týchto aplikácii potenciál pre možné, hoci
postupné a dobrovoľné, univerzálne používanie e-CMR.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára