pondelok 25. marca 2013

Elektronické nákladné listy e-CMR


Podľa informácií z časopisu Kilometer, sa vo februári toho roku zástupca ČESMAD Slovakia Mgr. Juraj Kindl zúčastnil zasadnutia Právnej komisie IRU v Ženeve, kde sa zaoberali okrem iného aj Všeobecnými podmienkami IRU pre medzinárodnú cestnú dopravu tovaru, ktoré sú v rôznych jazykoch prístupné na web-stránke IRU: http://www.iru.org. Zaoberali sa tiež multimodálnou dopravou, ale hlavne rozoberali Elektronický nákladný list, o čom vás chcem informovať:
Používanie elektronického nákladného listu (e-CMR) podľa dodatkovému protokolu k Dohovoru CMR. e-CMR je zjednodušená - elektronicky uzatvorená prepravná zmluva na podklade elektronického nákladného listu. e-CMR, ktorý by mal byť teoreticky rovnako hodnoverný ako papierový nákladný list.
e-CMR sa používa zatiaľ zriedkavo, a to hneď z viacerých dôvodov. Rozhodujúcim dôvodom je, že dodatkový protokol k Dohovoru CMR prijalo do svojho národného právneho poriadku zatiaľ iba 7 štátov: Holandsko, Švajčiarsko, Španielsko, Bulharsko, Litva, Lotyšsko a Česká republika. Najčastejšie využívanie e-CMR je zatiaľ najmä na území štátov Beneluxu. V Dánsku bežne používa e-CMR koncern DSV. Tradičným kritikom e-CMR je okrem iného aj Nemecko.

Ďalším dôvodom obmedzeného používania je takmer neexistujúca vhodná infraštruktúra zariadení na používanie e-CMR (nielen u podnikateľov, ale aj u štátnych orgánov), a to najmä z finančného pohľadu. Takto bola prezentovaná aj situáciu na Slovensku. Vo veľkej väčšine krajín nie je dnes priestor na tvorbu ďalších nákladov na dopravnom trhu.
Dôvodmi na nepoužívanie e-CMR sú aj nemožnosť zásahu do jeho obsahu, napr. pri vykonávaní výhrad vodičom, ďalej nedostatočný a kedykoľvek možný prístup k obsahu e-CMR, ako aj samotné vykonanie elektronického podpisu z medzinárodného pohľadu.
Do budúcnosti sa skôr predpokladá, že iniciatíva na zavedenie e-CMR v praxi, potom ako nepochodila pri ratifikácii dodatkového protokolu k Dohovoru CMR väčšinou štátov, sa bude skôr uberať smerom, kde najväčšie logistické spoločnosti, ako aj obratovo najväčší príjemcovia zásielok, napr. supermarkety a pod., by postupne začali vyžadovať pri prepravách používanie e-CMR. Tento predpoklad prípadného preferovania e-CMR u týchto subjektov vyplýva z toho, že už aj v súčasnej dobe "dematerializujú" postupne čoraz viac administratívnych procesov.
Túto tendenciu a zároveň prvú lastovičku z používania e-CMR popisuje informácia prevzatá z informačného portálu eulog.sk
METRO Cash & Carry SR sa stalo prvou spoločnosťou na Slovensku, ktorá využíva pre príjem tovaru od dodávateľov elektronické dodacie listy e-CMR vo formáte EDI doplnené identifikáciou paliet cez SSCC kódy. V rámci pilotného projektu zaviedla túto komunikáciu s firmou Henkel, ktorá bola i v Českej republike prvým takto komunikujúcim dodávateľom. Odborným garantom realizácie sa stal EDI provider a konsolidátor CCV Informačné systémy.
Pomôcť k vytvoreniu jednotnej infraštruktúry pre e-CMR, avšak zatiaľ iba na báze internetového rozhrania, uvažuje a ponúka IRU aj prostredníctvom aplikácií TIR-EPD a SafeTIR týkajúcich sa colného režimu TIR. Práve tieto aplikácie obsahujú okrem iných aj práve údaje uvedené v nákladnom liste, a vytvárajú tak pomocou nadstavby týchto aplikácii potenciál pre možné, hoci postupné a dobrovoľné, univerzálne používanie e-CMR.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára