Colná
problematika v medzinárodnej nákladnej doprave zahŕňa také dohovory ako sú
Dohovor o používaní karnetov TIR,
Dohovor o používaní ATA karnetov, Dohovor o spoločnom tranzitnom režime,
ako aj nariadenia EÚ týkajúce sa colnej problematiky v rámci colnej únie.
Colná
problematika je téma, ktorá nie je práve moja najobľúbenejšia, je však súčasťou
prepravných procesov a preto ju nemôžme vynechať. Občas sa tak zamyslím nad
tým, že na čo je to vlastne dobré? Prečo si ľudia takto komplikujú život? Keď
vytvárajú prekážky v obchodovaní formou rôznych ciel, poplatkov, dovozných a
vývozných kvót a licencií. Neviem či sa niekedy niekto pokúšal spočítať, koľko
nás to všetko stojí, toto vymýšľanie, realizácia, kontrola a vyhodnocovanie
všetkých colných procesov a aké sú príjmy z týchto procesov na celej zemeguli.
Možno, že by sme zistili, že keby sa toto všetko zrušilo, všetci by sme boli v
jednej colnej únii, tak by sa možno aj ušetrilo. Viem že to znie ako čistá
utópia, táto planéta bez colníkov, ale tá predstava je celkom krásna.
Vráťme sa
však naspäť k súčasnej realite, ktorá je taká, že každý štát alebo zoskupenie
štátov si vytvára pravidlá a inštitúcie na reguláciu obchodu s inými štátmi či
zoskupeniami štátov tvoriacich colnú úniu. Čo je účelom týchto pravidiel z
môjho pohľadu, ktorý nemusí byť úplný a celkom presný? Tých účelov môže byť
viacej. Ten asi najdôležitejší je regulovať obchod, niekedy podporovať inokedy
obmedzovať až zastavovať. Dôvody na to môžu byť ekonomické, hospodárske alebo
politické inak povedané aj ako príjem štátneho rozpočtu, ochrana alebo podpora
domácich výrobcov a bojkot politického zriadenia v tej ktorej krajine, s ktorým
iná krajina nesúhlasí. Niekedy to môžu
byť aj odvetné opatrenia reagujúce na pravidlá zavedené druhou stranou. Inokedy
sú pravidlá zamerané na kvalitu produktov a bezpečnosť spotrebiteľov, najmä ak
sú ohrozené životy alebo zdravie ľudí.
Tieto
pravidlá sú v rámci Európskej Únie, ktorej sme súčasťou, kodifikované v
nariadeniach EÚ č. 2913/1992 a č. 450/2008 o Colnom Kódexe, v našom právnom
systéme implementované v Colnom zákone č. 199/2004, v ratifikovaných colných
dohovoroch alebo colnom sadzobníku, ktorý sa každoročne aktualizuje. V
colnom sadzobníku sa dajú nájsť jednotlivé druhy tovarov podľa názvu, alebo
presnejšie podľa číselného kódu nomenklatúry nazývaného tiež HS kód. Na portáli
Finančného riaditeľstva v sekcii TARIC (
http://www.colnasprava.sk/wps/portal/!ut/p/.cmd/ces/.exp/7_0_O9/.miid/null/.exps/false/.def/false/.scr/Home/_s.7_0_A/7_0_OA/_th/J_0_9D/_s.7_0_A/7_0_OA/_me/7_0_M6-7_0_O9-7_0_35-7_0_M1-7_0_A#7_0_O9)
môžeme po zadaní HS kódu tovaru zistiť, aké clá, kvóty, opatrenia a nariadenia
sa vzťahujú na dovoz alebo vývoz daného tovaru.
Z
praktických skúseností zasielateľská firma rieši colnú problematiku v dvoch
úrovniach. Jedna úroveň je pri komplexnom zabezpečovaní prepravy tzv.
"door to door", podľa dodacích pravidiel Incoterms EXW alebo DDP,
kedy je potrebné zabezpečiť aj colno-deklaračné služby pri exporte alebo
importe tovaru mimo EÚ.
Druhá
úroveň, pri prekračovaní hraníc mimo EU pri cestnej / železničnej doprave, pri
pozemnej preprave tovaru z letiska alebo na letisko, v rámci leteckej dopravy a
pri vnútrozemskej preprave tovaru z/do námorného prístavu v rámci námornej
kombinovanej dopravy tovaru. Aby tovar mohol prekročiť hranice štátu, colnej
únie, uzavretého colného priestoru na letisku alebo v prístave, musí prebehnúť
colné konanie na základe colnej deklarácie predloženej deklarantom, kde sa
prepravovaný tovar navrhuje prepustiť do jedného z colných režimov.
Najčastejším režimom, s ktorým sa stretávame, je režim tranzit, ale môžu byť
použité aj iné colné režimy ako napríklad aktívny alebo pasívny zušľachťovací
styk, dočasný dovoz/vývoz na základe ATA karnetu alebo tovar môže byť
prepustený do voľného obehu, po vypočítaní a vymeraní colného dlhu podľa platného
colného sadzobníka.
Tovar
podlieha colnej kontrole tak pri tranzite ako aj pri dovoze alebo vývoze tovaru
mimo EU.
V praxi
to prebieha rôzne podľa konkrétnych podmienok. Môže to prebiehať nasledovne:
Menšia zásielka 1-2 palety alebo pár kartónov môže byť colne odbavená ešte pred
začatím samotnej prepravy, väčšie zásielky sa buď nakladajú za prítomnosti
colného úradníka, alebo je kontrola urobená po nakládke, pred tým deklarant doručí na príslušný colný
úrad JCD a potrebnú dokumentáciu, na čo colný úrad potvrdí JCD a vydá
rozhodnutie spolu s výmerom na colný dlh. Dopravca po naložení tovaru ide
priamo na miesto určenia cez určený hraničný prechod - výstupný bod z EÚ,
kde je povinný tovar prihlásiť a spolu s dokladmi predložiť na colnú
kontrolu. Potom môže pokračovať na príslušný colný úrad určenia príjemcu tovaru
mimo EÚ a po vyclení tovaru môže byť tovar vyložený. Celý tranzit sa môže
realizovať na základe jedného tranzitného colného dokumentu T1, pokiaľ sú obe
krajiny odosielateľa aj príjemcu tovaru signatármi Dohovoru o spoločnom
tranzitnom režime a Dohovoru o zjednodušení colných formalít. Pokiaľ
tomu tak nie je, tak preprava sa realizuje tak, že tovar až po hranicu ide na
jeden colný dokument napríklad EX1, kde sa jeho platnosť končí a musí byť na
hraniciach vystavený nový tranzitný dokument z hraníc do colnice určenia alebo
na druhý hraničný prechod, pokiaľ je tovar určený do tretieho štátu. Tranzitný
dokument spravidla vystavujú hraničné colno-deklaračné špedície, ktoré sú
zároveň aj ručiteľmi pre miestne colné orgány (za odplatu nazývanú tiež colný
poplatok, ktorý je buď hradený odosielateľom alebo príjemcom, alebo ho musí
zaplatiť dopravca a potom to preúčtuje na objednávateľ prepravy).
Schválený
hospodársky subjekt (AEO) je firma, ktorá môže po splnení určitých podmienok a
pridelení štatútu AEO robiť všetky operácie bez prítomnosti colných úradníkov a
deklarant doručí na príslušný colný úrad JCD a potrebnú dokumentáciu, ďalej to
prebieha rovnako.
Režim
tranzitu môže prebiehať aj na základe Dohovoru o použití karnetov TIR medzi
štátmi, ktoré sú signatármi tohto dohovoru. Karnet TIR nahrádza v tomto prípade
všetky colné tranzitné dokumenty. Karnety TIR si rozoberieme podrobnejšie
neskôr. Udalosti v Ruskej Federácii a problémy s využívaním karneto TIR som už
popísal vo svojom nedávnom príspevku.
Pokračovanie na budúce ...
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára