piatok 22. novembra 2013

Colná problematika v medzinárodnej nákladnej doprave

Colná problematika v medzinárodnej nákladnej doprave zahŕňa také dohovory ako sú Dohovor o používaní karnetov TIR,  Dohovor o používaní ATA karnetov, Dohovor o spoločnom tranzitnom režime, ako aj nariadenia EÚ týkajúce sa colnej problematiky v rámci colnej únie.

Colná problematika je téma, ktorá nie je práve moja najobľúbenejšia, je však súčasťou prepravných procesov a preto ju nemôžme vynechať. Občas sa tak zamyslím nad tým, že na čo je to vlastne dobré? Prečo si ľudia takto komplikujú život? Keď vytvárajú prekážky v obchodovaní formou rôznych ciel, poplatkov, dovozných a vývozných kvót a licencií. Neviem či sa niekedy niekto pokúšal spočítať, koľko nás to všetko stojí, toto vymýšľanie, realizácia, kontrola a vyhodnocovanie všetkých colných procesov a aké sú príjmy z týchto procesov na celej zemeguli. Možno, že by sme zistili, že keby sa toto všetko zrušilo, všetci by sme boli v jednej colnej únii, tak by sa možno aj ušetrilo. Viem že to znie ako čistá utópia, táto planéta bez colníkov, ale tá predstava je celkom krásna.

Vráťme sa však naspäť k súčasnej realite, ktorá je taká, že každý štát alebo zoskupenie štátov si vytvára pravidlá a inštitúcie na reguláciu obchodu s inými štátmi či zoskupeniami štátov tvoriacich colnú úniu. Čo je účelom týchto pravidiel z môjho pohľadu, ktorý nemusí byť úplný a celkom presný? Tých účelov môže byť viacej. Ten asi najdôležitejší je regulovať obchod, niekedy podporovať inokedy obmedzovať až zastavovať. Dôvody na to môžu byť ekonomické, hospodárske alebo politické inak povedané aj ako príjem štátneho rozpočtu, ochrana alebo podpora domácich výrobcov a bojkot politického zriadenia v tej ktorej krajine, s ktorým iná krajina nesúhlasí.  Niekedy to môžu byť aj odvetné opatrenia reagujúce na pravidlá zavedené druhou stranou. Inokedy sú pravidlá zamerané na kvalitu produktov a bezpečnosť spotrebiteľov, najmä ak sú ohrozené životy alebo zdravie ľudí.

Tieto pravidlá sú v rámci Európskej Únie, ktorej sme súčasťou, kodifikované v nariadeniach EÚ č. 2913/1992 a č. 450/2008 o Colnom Kódexe, v našom právnom systéme implementované v Colnom zákone č. 199/2004, v ratifikovaných colných dohovoroch alebo colnom sadzobníku,  ktorý sa každoročne aktualizuje. V colnom sadzobníku sa dajú nájsť jednotlivé druhy tovarov podľa názvu, alebo presnejšie podľa číselného kódu nomenklatúry nazývaného tiež HS kód. Na portáli Finančného riaditeľstva v sekcii TARIC ( http://www.colnasprava.sk/wps/portal/!ut/p/.cmd/ces/.exp/7_0_O9/.miid/null/.exps/false/.def/false/.scr/Home/_s.7_0_A/7_0_OA/_th/J_0_9D/_s.7_0_A/7_0_OA/_me/7_0_M6-7_0_O9-7_0_35-7_0_M1-7_0_A#7_0_O9) môžeme po zadaní HS kódu tovaru zistiť, aké clá, kvóty, opatrenia a nariadenia sa vzťahujú na dovoz alebo vývoz daného tovaru. 

Z praktických skúseností zasielateľská firma rieši colnú problematiku v dvoch úrovniach. Jedna úroveň je pri komplexnom zabezpečovaní prepravy tzv. "door to door", podľa dodacích pravidiel Incoterms EXW alebo DDP, kedy je potrebné zabezpečiť aj colno-deklaračné služby pri exporte alebo importe tovaru mimo EÚ.
Druhá úroveň, pri prekračovaní hraníc mimo EU pri cestnej / železničnej doprave, pri pozemnej preprave tovaru z letiska alebo na letisko, v rámci leteckej dopravy a pri vnútrozemskej preprave tovaru z/do námorného prístavu v rámci námornej kombinovanej dopravy tovaru. Aby tovar mohol prekročiť hranice štátu, colnej únie, uzavretého colného priestoru na letisku alebo v prístave, musí prebehnúť colné konanie na základe colnej deklarácie predloženej deklarantom, kde sa prepravovaný tovar navrhuje prepustiť do jedného z colných režimov. Najčastejším režimom, s ktorým sa stretávame, je režim tranzit, ale môžu byť použité aj iné colné režimy ako napríklad aktívny alebo pasívny zušľachťovací styk, dočasný dovoz/vývoz na základe ATA karnetu alebo tovar môže byť prepustený do voľného obehu, po vypočítaní a vymeraní colného dlhu podľa platného colného sadzobníka.

Tovar podlieha colnej kontrole tak pri tranzite ako aj pri dovoze alebo vývoze tovaru mimo EU.
V praxi to prebieha rôzne podľa konkrétnych podmienok. Môže to prebiehať nasledovne: Menšia zásielka 1-2 palety alebo pár kartónov môže byť colne odbavená ešte pred začatím samotnej prepravy, väčšie zásielky sa buď nakladajú za prítomnosti colného úradníka, alebo je kontrola urobená po nakládke,  pred tým deklarant doručí na príslušný colný úrad JCD a potrebnú dokumentáciu, na čo colný úrad potvrdí JCD a vydá rozhodnutie spolu s výmerom na colný dlh. Dopravca po naložení tovaru ide priamo na miesto určenia cez určený hraničný prechod - výstupný bod z EÚ, kde je povinný tovar prihlásiť a spolu s dokladmi predložiť na colnú kontrolu. Potom môže pokračovať na príslušný colný úrad určenia príjemcu tovaru mimo EÚ a po vyclení tovaru môže byť tovar vyložený. Celý tranzit sa môže realizovať na základe jedného tranzitného colného dokumentu T1, pokiaľ sú obe krajiny odosielateľa aj príjemcu tovaru signatármi Dohovoru o spoločnom tranzitnom režime a Dohovoru o zjednodušení colných formalít. Pokiaľ tomu tak nie je, tak preprava sa realizuje tak, že tovar až po hranicu ide na jeden colný dokument napríklad EX1, kde sa jeho platnosť končí a musí byť na hraniciach vystavený nový tranzitný dokument z hraníc do colnice určenia alebo na druhý hraničný prechod, pokiaľ je tovar určený do tretieho štátu. Tranzitný dokument spravidla vystavujú hraničné colno-deklaračné špedície, ktoré sú zároveň aj ručiteľmi pre miestne colné orgány (za odplatu nazývanú tiež colný poplatok, ktorý je buď hradený odosielateľom alebo príjemcom, alebo ho musí zaplatiť dopravca a potom to preúčtuje na objednávateľ prepravy).

Schválený hospodársky subjekt (AEO) je firma, ktorá môže po splnení určitých podmienok a pridelení štatútu AEO robiť všetky operácie bez prítomnosti colných úradníkov a deklarant doručí na príslušný colný úrad JCD a potrebnú dokumentáciu, ďalej to prebieha rovnako.

Režim tranzitu môže prebiehať aj na základe Dohovoru o použití karnetov TIR medzi štátmi, ktoré sú signatármi tohto dohovoru. Karnet TIR nahrádza v tomto prípade všetky colné tranzitné dokumenty. Karnety TIR si rozoberieme podrobnejšie neskôr. Udalosti v Ruskej Federácii a problémy s využívaním karneto TIR som už popísal vo svojom nedávnom príspevku.


 Pokračovanie na budúce ...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára