Je celá
rada produktov najmä z odvetvia poľnohospodárstva a spracovateľského
potravinárskeho priemyslu, ktorá pre zachovanie svojich vlastností vyžaduje
rýchly a odborný presun ku spotrebiteľovi. Jedná sa o produkty
organického pôvodu, v ktorých prebiehajú zákonité biologické rozkladné
procesy, ktoré sa nedajú zastaviť, dajú sa len za určitých podmienok spomaliť. Zásadným
faktorom (okrem času), ktorý vplýva na trvanlivosť väčšiny produktov je najmä teplota pri
akej sa produkty skladujú a prepravujú.
Dohoda
ATP rieši problematiku prepravy práve takýchto produktov - skaziteľných
potravín, ako aj technického vybavenia špecializovaných dopravných prostriedkov
slúžiacich na vykonávanie takýchto prepráv. Dohoda ATP bola dohodnutá
a podpísaná v Ženeve ešte v roku 1970. Naša krajina vtedy ešte ako
súčasť Československa pristúpila k tejto dohode v roku 1983. Vzhľadom
k tomu, že táto dohoda je otvorená, bolo v nej urobených viacero
úprav a dodatkov formou príloh.
Aby si
potraviny udržali svoju čerstvosť a svoje vlastnosti, musia sa skladovať a
prepravovať pri určitých a pre jednotlivé druhy potravín špecifický
teplotách, ktoré sú v hlboko zmrazenom stave alebo v zmrazenom stave
alebo naopak v nezmrazenom stave, sú len chladené na určitú požadovanú
teplotu. Sú tiež určité produkty, ktoré by pri teplotách pod bodom mrazu mohli
byť znehodnotené, takže sa musia prepravovať vo vyhrievaných dopravných
prostriedkoch najmä v zimných mesiacoch.
Zmrazené
a hlboko zmrazené potraviny sa prepravujú pri teplotách od – 10°C (napríklad mäso) do – 20°C (smotanové krémy alebo koncentrované
ovocné šťavy)
Chladené
nezmrazené potraviny sa prepravujú a skladujú pri teplotách od + 3°C (napríklad vnútornosti) do +
7°C (mäso)
Potraviny,
ktoré by mohli byť mrazom poškodené a preto sa v zimných mesiacoch
musia prepravovať vo vyhrievaných dopravných prostriedkoch zabezpečujúcich
teplotu nad + 5°C
(napríklad banány alebo zemiaky)
Druhy
dopravných prostriedkov používaných na prepravu podľa dohody ATP sú nasledovné:
-
Izotermický – dopravný prostriedok s izolovanými stenami bez agregátu, len
spomaľuje výmenu tepla ale nie je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu
-
Chladený - dopravný prostriedok s izolovanými stenami s agregátom, ktorý je
schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu od 0°C do + 7°C
- Chladiaci
a mraziaci - dopravný prostriedok s izolovanými stenami s agregátom, ktorý
je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu od + 7°C do -20°C
-
Vyhrievací - dopravný prostriedok s izolovanými stenami s agregátom, ktorý
je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu od 0°C do + 15°C
Tieto druhy
sú ešte rozdelené do 4 tried podľa hrúbky a účinnosti izolácie meranej
koeficientom priestupnosti tepla medzi vnútorným a vonkajším prostredím.
Agregáty slúžiace na chladenie, mrazenie alebo vykurovanie ložnej plochy sú
väčšinou samostatné a fungujú na naftu.
Vhodnosť
výberu dopravného prostriedku sa musí posúdiť s ohľadom na ročné obdobie a očakávané
teplotné pomery počas celého trvania prepravy. Taktiež musí byť zabezpečené,
aby nedošlo ku poškodeniu tovaru počas nakládky alebo vykládky tovaru. Dopravca
musí byť schopný preukázať, že počas celej prepravy bola teplota regulovaná na
požadovanej úrovni. Na tento účel mu slúži termograf, ktorý zaznamenáva priebeh
teploty na ložnej ploche počas celej prepravy. Zákazník väčšinou požadoval
doložiť záznam z termografu ku fakturácii za prepravu.
Každé
vozidlo, ktoré má byť použité na prepravu skaziteľných potravín musí byť
označené certifikačným štítkom s predpísanými údajmi. Dohoda ATP sa
vzťahuje tak na cestnú, ako aj na železničnú a námornú dopravu do 150 km . Dohoda ATP sa
nevzťahuje na prepravu iného tovaru ako sú skaziteľné potraviny. V praxi sme
využívali aj na prepravu farieb, ktoré nesmeli v zime zmrznúť alebo na
prepravu drahej elektroniky kde takéto dopravné prostriedky poskytli lepšiu
ochranu tovaru ako klasické plachtové návesy aj keď z úplne iného dôvodu.
Medzi
dôležité výnimky pri preprave rýchlo-skaziteľných potravín, patrí to že sa na
prepravy podľa dohovoru ATP nevzťahuje zákaz jázd počas sviatkov alebo víkendov.
Je to v záujme čo najrýchlejšieho dodania produktov spotrebiteľovi. Ostatné
nákladné autá nad 7,5 t celkovej hmotnosti majú v tom čase zákaz jazdy.
Transfrigoroute
International je organizácia združujúca dopravcov, prepravcov, výrobcov
dopravných chladiarenských prostriedkov a iné organizácie podieľajúce sa
na takýchto prepravách.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára