utorok 5. novembra 2013

Dohoda ATP – aby sa skaziteľné potraviny počas prepravy neskazili. Dohoda o medzinárodných prepravách skaziteľných potravín a o špecializovaných prostriedkoch určených na tieto prepravy.

Je celá rada produktov najmä z odvetvia poľnohospodárstva a spracovateľského potravinárskeho priemyslu, ktorá pre zachovanie svojich vlastností vyžaduje rýchly a odborný presun ku spotrebiteľovi. Jedná sa o produkty organického pôvodu, v ktorých prebiehajú zákonité biologické rozkladné procesy, ktoré sa nedajú zastaviť, dajú sa len za určitých podmienok spomaliť. Zásadným faktorom (okrem času), ktorý vplýva na trvanlivosť väčšiny produktov je najmä teplota pri akej sa produkty skladujú a prepravujú.

Dohoda ATP rieši problematiku prepravy práve takýchto produktov - skaziteľných potravín, ako aj technického vybavenia špecializovaných dopravných prostriedkov slúžiacich na vykonávanie takýchto prepráv. Dohoda ATP bola dohodnutá a podpísaná v Ženeve ešte v roku 1970. Naša krajina vtedy ešte ako súčasť Československa pristúpila k tejto dohode v roku 1983. Vzhľadom k tomu, že táto dohoda je otvorená, bolo v nej urobených viacero úprav a dodatkov formou príloh.

Aby si potraviny udržali svoju čerstvosť a svoje vlastnosti, musia sa skladovať a prepravovať pri určitých a pre jednotlivé druhy potravín špecifický teplotách, ktoré sú v hlboko zmrazenom stave alebo v zmrazenom stave alebo naopak v nezmrazenom stave, sú len chladené na určitú požadovanú teplotu. Sú tiež určité produkty, ktoré by pri teplotách pod bodom mrazu mohli byť znehodnotené, takže sa musia prepravovať vo vyhrievaných dopravných prostriedkoch najmä v zimných mesiacoch.

Zmrazené a hlboko zmrazené potraviny sa prepravujú pri teplotách od – 10°C (napríklad mäso) do – 20°C (smotanové krémy alebo koncentrované ovocné šťavy)

Chladené nezmrazené potraviny sa prepravujú a skladujú pri teplotách od + 3°C (napríklad vnútornosti) do + 7°C (mäso)

Potraviny, ktoré by mohli byť mrazom poškodené a preto sa v zimných mesiacoch musia prepravovať vo vyhrievaných dopravných prostriedkoch zabezpečujúcich teplotu nad + 5°C (napríklad banány alebo zemiaky)

Druhy dopravných prostriedkov používaných na prepravu podľa dohody ATP sú nasledovné:
- Izotermický – dopravný prostriedok s izolovanými stenami bez agregátu, len spomaľuje výmenu tepla ale nie je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu
- Chladený - dopravný prostriedok s izolovanými stenami s agregátom, ktorý je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu od 0°C do + 7°C
- Chladiaci a mraziaci - dopravný prostriedok s izolovanými stenami s agregátom, ktorý je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu od + 7°C do -20°C
- Vyhrievací - dopravný prostriedok s izolovanými stenami s agregátom, ktorý je schopný aktívne regulovať vnútornú teplotu od 0°C do + 15°C
Tieto druhy sú ešte rozdelené do 4 tried podľa hrúbky a účinnosti izolácie meranej koeficientom priestupnosti tepla medzi vnútorným a vonkajším prostredím. Agregáty slúžiace na chladenie, mrazenie alebo vykurovanie ložnej plochy sú väčšinou samostatné a fungujú na naftu.

Vhodnosť výberu dopravného prostriedku sa musí posúdiť s ohľadom na ročné obdobie a očakávané teplotné pomery počas celého trvania prepravy. Taktiež musí byť zabezpečené, aby nedošlo ku poškodeniu tovaru počas nakládky alebo vykládky tovaru. Dopravca musí byť schopný preukázať, že počas celej prepravy bola teplota regulovaná na požadovanej úrovni. Na tento účel mu slúži termograf, ktorý zaznamenáva priebeh teploty na ložnej ploche počas celej prepravy. Zákazník väčšinou požadoval doložiť záznam z termografu ku fakturácii za prepravu.

Každé vozidlo, ktoré má byť použité na prepravu skaziteľných potravín musí byť označené certifikačným štítkom s predpísanými údajmi. Dohoda ATP sa vzťahuje tak na cestnú, ako aj na železničnú a námornú dopravu do 150 km. Dohoda ATP sa nevzťahuje na prepravu iného tovaru ako sú skaziteľné potraviny. V praxi sme využívali aj na prepravu farieb, ktoré nesmeli v zime zmrznúť alebo na prepravu drahej elektroniky kde takéto dopravné prostriedky poskytli lepšiu ochranu tovaru ako klasické plachtové návesy aj keď z úplne iného dôvodu.

Medzi dôležité výnimky pri preprave rýchlo-skaziteľných potravín, patrí to že sa na prepravy podľa dohovoru ATP nevzťahuje zákaz jázd počas sviatkov alebo víkendov. Je to v záujme čo najrýchlejšieho dodania produktov spotrebiteľovi. Ostatné nákladné autá nad 7,5 t celkovej hmotnosti majú v tom čase zákaz jazdy.

Transfrigoroute International je organizácia združujúca dopravcov, prepravcov, výrobcov dopravných chladiarenských prostriedkov a iné organizácie podieľajúce sa na takýchto prepravách.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára