štvrtok 18. júna 2015

Aj Nóri zavádzajú minimálnu mzdu pre vodičov z iných štátov od 1.7.2015

Minimálna mzda sa stáva novým nástrojom, ktorým štáty západnej Európy bojujú proti konkurencii lacnejších dopravcov zo strednej a východnej Európy. Po vzore Nemecka a Francúzska sa Nórsko stáva treťou krajinou Európy, ktorá chce diktovať výšku minimálnej mzdy aj pre vodičov kamiónov dopravcov z iných štátov Európy a tým zlikvidovať konkurenčnú výhodu lacnejšej pracovnej sily dopravcov z východu.

Na základe rozhodnutia Nórskych orgánov zo dňa 28.5.2015 bolo schválené zavedenie minimálnej mzdy pre vodičov kamiónov nad 3,5 t celkovej hmotnosti vo  výške 158,32 NOK čo je približne 18,2 EUR na hodinu. Toto opatrenie sa bude týkať kabotážnych prepráv a medzinárodných prepráv, kde miesto nakládky alebo vykládky bude v Nórsku. Účinnosť tohoto opatrenia začne od 1.7.2015

V článku 2 nórskeho nariadenia sa popisuje bližšie, koho sa toto opatrenie bude týkať a kto bude mať výnimku, čo samotné nariadenie znepriehľadňuje. Preto som oslovil náš zastupiteľský úrad v Nórsku so žiadosťou o spresnenie. Ak budem mať odpoveď tak sa s Vami o informácie opäť podelím.

Aktualizácia 6.7.2015
Dostal som odpoveď z nášho zastupiteľského úradu, ktorú si môžete pozrieť nižšie:



Nórsky výbor pre pracovné tarify (Tariffnemda) rozhodol o prijatí nariadenia, platného od 1. júla 2015, keď bude povinné platiť vodičom nákladných vozidiel nad 3,5 tony celkovej hmotnosti minimálnu mzdu NOK 158,32 za hodinu, okrem diét na plánované prenocovanie. Diéty by mali byť na minimálnej úrovni sadzby, ktorú nórske orgány uznávajú ako oslobodenú od dane, v súčasnej dobe NOK 307,-  Za každý osemhodinový interval musí byť vyplatená tretina sadzby.

Nariadenie neplatí:
1.Ak vozidlo (nórske či zahraničné) prichádza zo zahraničia na terminál, do skladu alebo do importnej spoločnosti a náklad je dovážaný bez poplatku za dopravu a doprava bola objednaná v zahraničí.
2.Ak vozidlo (nórske či zahraničné) nakladá v Nórsku a prechádza hranicou na vyloženie a doprava bola objednaná v zahraničí.
3.Ak zahraničné vozidlo prichádza zo zahraničia, vyloží na termináli v Nórsku (medzinárodný náklad), nakladá nový náklad do inej destinácie v Nórsku (kabotáž) a obe prepravy boli objednané v zahraničí.
4.Ak vozidlo (nórske či zahraničné) prichádza zo zahraničia, vykladá na termináli, nakladá viacero nákladov pre nórsky vývoz na export, ale zadávateľ dopravy je zo zahraničia.

Nariadenie platí:
1.Ak vozidlo (nórske alebo zahraničné) vezie domáci náklad alebo kabotáž a doprava bola objednaná v Nórsku.
2.Ak vozidlo (nórske alebo zahraničné) vezie náklad cez hranice a doprava bola objednaná v Nórsku

Protokol a nariadenia možno nájsť tu :

Moje poďakovanie za tieto informácie patrí pani Katke Škublovej z Ambasády Slovenskej republiky v Oslo.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára