štvrtok 31. októbra 2013

Dohoda ADR - bezpečné zaobchádzanie s nebezpečným tovarom prepravovaným cestnými dopravnými prostriedkami - kamiónmi.
Európska dohoda o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (Dohoda ADR)

Táto tematika je mi veľmi blízka, lebo chémia bola jedným z mojich obľúbených predmetov na škole a preto vždy rád zasvecujem do tejto problematiky svojich podriadených a ľudí, čo o chémii toho veľa nevedia. Bohužiaľ chemikálie viac alebo menej nebezpečné sú súčasťou nášho každodenného života a aj nevyhnutnou súčasťou niektorých výrobných procesov. Aj tieto nebezpečné látky sa tak ako každý iný tovar produkujú na inom mieste ako sa potom spotrebovávajú a preto tiež musia byť na miesto určenia nejakým spôsobom prepravené. Na to aby počas prepravy neboli ohrození ľudia alebo majetok boli dohodnuté a spísané určité pravidlá, známe pod skratkou Dohoda ADR.

Prvé znenie takejto medzinárodnej dohody bolo podpísané už v roku 1957. Slovensko ako súčasť bývalého Československa pristúpilo ku tejto dohode až v roku 1986 a v roku 1996 sa začala Dohoda ADR uplatňovať aj pri vnútroštátnej preprave nebezpečných tovarov po ceste. Táto dohoda býva pravidelne revidovaná a posledná úprava začala platiť u nás v roku 2013. práve pri tejto poslednej aktualizácii bolo snahou autorov zjednotiť terminológiu a pravidlá s podobnými dohodami o preprave nebezpečných vecí inými dopravnými prostriedkami. Prepravu nebezpečných vecí po železnici rieši medzinárodná dohoda RID, po mori rieši dohoda IMDG, po vnútrozemských vodných cestách dohoda ADN a leteckú prepravu rieši dohoda IATA DG.

Poďme sa pozrieť bližšie na Dohodu ADR. Pozostáva zo základného textu dohody publikovaného vo vyhláške č. 64 z roku 1987 a dvoch príloh , prílohy A a prílohy B vrátane ich aktualizácií a dodatkov, ktorými boli v rámci už spomínaných pravidelných revízií pozmenené alebo doplnené.

Príloha A má názov - Ustanovenia o nebezpečných látkach a predmetoch - kde okrem všeobecných pravidiel sú v prehľadnej tabuľke vymenované nebezpečné látky alebo skupiny nebezpečných látok, ktoré sú zaradené podľa povahy nebezpečenstva do 9 tried nebezpečenstva. Taktiež sú tu uvedené aj normy na balenie nebezpečných látok, podmienky prepravy prázdnych obalov, zápisy v nákladnom liste CMR ako aj iné užitočné informácie.

Príloha B má názov - Ustanovenia o dopravných prostriedkoch a o preprave - obsahuje požiadavky na dopravné prostriedky ako sú technické požiadavky, požiadavky na označenie a schvaľovanie vozidiel, ďalej obsahuje požiadavky na technológiu prepravy od nakládky až po vykládku, požiadavky na sprievodnú dokumentáciu a postup pri nehode a taktiež aj požiadavky na osádku vozidla, najmä na jej preškolenie, ako aj na prevádzkovateľa manipulácie s nebezpečným tovarom a jeho bezpečnostného poradcu.

Nebezpečné látky môžu byť rozdelené do 9 tried
- 1 Výbušné látky a predmety - príklad - priemyselné alebo vojenské trhaviny a munícia
- 2 Plyny - stlačené alebo pod tlakom skvapalnené - príklad - acetylén, propán-bután
- 3 Horľavé kvapalné látky - príklad - pohonné hmoty, syntetické farby a riedidlá
- 4.1 Horľavé pevné látky, samovoľne reagujúce látky a pevné, znecitlivené výbušniny - príklad - uhlie, pepo
- 4.2 Samozápalné látky (látky schopné samovznietenia)  - príklad - fosfor, vlhké seno
- 4.3 Látky, ktoré pri styku s vodou vyvíjajú horľavé plyny - príklad - karbidy vápnika
- 5.1 Okysličovacie látky  - príklad - peroxidy, látky so zvýšeným obsahom kyslíka
- 5.2 Organické peroxidy  - príklad - peroxidy organického pôvodu
- 6.1 Jedovaté látky  - príklad - pesticídy používané v poľnohospodárstve
- 6.2 Infekčné látky a látky vzbudzujúce odpor - príklad - nemocničný odpad
- 7 Rádioaktívny materiál - príklad - urán, vyhorené palivo z jadrových elektrární
- 8 Žieravé látky - príklad - kyseliny a zásady
- 9 Iné nebezpečné látky a predmety - príklad - spreje, niektoré polotovary na výrobu plastov

Počas mojej praxe som sa najčastejšie stretával s nebezpečnými látkami z tried 3, 6 a 9.

Na to aby preprava nebezpečných látok mohla byť vôbec zrealizovaná musia byť splnené nasledovné podmienky:
- všetci členovia osádky vozidla musia mať platné školenie na danú nebezpečnú látku a taktiež musia byť z danej problematiky preskúšaní, na základe toho je im potom vydané osvedčenie, ktoré má platnosť 5 rokov, toto osvedčenie musia mať so sebou a na požiadanie sa musia týmto osvedčením preukázať.
- vozidlo musí spĺňať technické požiadavky na prepravu daného druhu nebezpečnej látky, čo musí byť tiež potvrdené platným technickým osvedčením
- vozidlo musí byť označené predpísaným spôsobom - oranžovými reflexnými tabuľami
- vo vozidle musí byť predpísaná výbava ADR pre prípad nehody, aby sa zabránilo alebo aspoň obmedzilo ohrozenie osôb, zvierat alebo životného prostredia
- vodič musí dostať na nakládke pokyny pre prípad nehody, ktoré musia byť v jazyku zrozumiteľnom vodičovi a taktiež aj vo všetkých jazykoch krajín, cez ktoré bude viesť trasa prepravy
- poznámka o tom, že sa jedná o nebezpečnú látku musí byť aj v nákladnom liste CMR
- tovar musí byť označený predpísanými značkami, riadne upevnený, aby nedošlo ku poškodeniu obalov počas prepravy
- ak sa pri preprave niektorých nebezpečných látok vyžadujú v krajinách, cez ktoré bude tranzitovať špeciálne povolenia, musia byť tieto povolenia vo vozidle,
- ak je určená špeciálna trasa, kadiaľ sa môžu nebezpečné látky prepravovať, musí mať vodič pokyny k tejto trase taktiež vo vozidle

Dopravca, ktorý poskytuje služby v oblasti prepravy nebezpečných látok, by mal poznať niektoré lokálne obmedzenia a výnimky, ktoré platia v niektorých štátoch alebo v niektorých regiónoch a nemal by vstupovať na cesty, kde je prevoz nebezpečných látok zakázaný dopravným značením. Môžu to byť napríklad niektoré tunely, mosty, chránené krajinné oblasti a prírodné rezervácie, oblasti so zásobami pitnej vody a podobne.


Existuje výnimka, kedy vozidlo ani osádka nemusia spĺňať všetky podmienky dohody ADR pri preprave nebezpečných vecí. Je to v prípade pod limitného množstva prepravovanej nebezpečnej látky. Aké množstvo jednotlivých nebezpečných vecí sa môže prepravovať za určitých podmienok sa dá zistiť v prílohe A dohody ADR. Samozrejme vodič musí dostať informáciu pre prípad nehody a taktiež to musí byť zaznamenané v nákladnom liste CMR prehlásenie odosielateľa predpísanou formulkou: „ Náklad neprekračuje limity hmotnosti predpísané v bode 10 011.“ Tovar musí byť označený značkou LQ 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára