Ecotax vo Francúzsku - nová vlna zvyšovania nákladov cestných dopravcov a zdražovania
sa začala.
Na základe rozhodnutia "Grenelle
de l'environnement" publikovaného ako "Loi Grenelle I" datovaného
ešte z 3. augusta 2009 sa mala vo Francúzsku od 1. októbra 2013 začať uplatňovať ekologická daň - eko-tax.
Jedinou pozitívnou správou na tom je to, že účinnosť tohto opatrenia sa
presunula na začiatok roku 2014. Bude sa
to týkať všetkých vozidiel kategórie N2 a N3 nad 3,5 t a výška tejto dane je
závislá od prejdenej vzdialenosti, v priemere sa to pohybuje v rozmedzí od
0,068 do 0,168 € za kilometer na spoplatnenej sieti a bude tiež závisieť
od ďalších parametrov. Od zaradenia
vozidla v emisnej triede EURO 0až 6, počtu náprav a trasy vozidla, pretože
niektoré oblasti Francúzska budú mať daňovú úľavu (25-50%). Tento poplatok sa
týka zhruba 15000 km
ciest vo Francúzsku, okrem niekoľkých výnimiek zahŕňajúce rýchlostné cesty a cesty
1. triedy a niektoré cesty 2. triedy. Všetky vozidlá musia byť pre tento
účel vybavené OBU jednotkou, ktorá na základe GPS bude zaznamenávať prechod cez
tarifný bod, ktorý je umiestnený v strede medzi dvomi výjazdmi každej zo
4100 sekcií, ktoré sú dlhé zväčša 2-5 km .
Toľko veľmi stručné fakty, teraz
sa poďme pozrieť na to čo to bude mať za následok v blízkej aj tej
vzdialenejšej budúcnosti.
Myslím si, že toto je po zdražovaní nafty, hromadnom spoplatnení diaľničných úsekov a ostatných ciest, len začiatok
novej vlny zvyšovania nákladov cestných dopravcov, ktorí budú musieť tieto
zvýšené náklady premietnuť do ceny za svoje služby, ktoré sa v konečnom dôsledku
premietnu do ceny za tovar pre spotrebiteľov, čiže to nakoniec zaplatíme my
všetci.
Myslím si, že v krátkom čase
bude táto daň zavedená aj v ostatných štátoch Európy. Môže to mať aj ďalšie
dôsledky, napríklad také, že konkurencieschopnosť Francúzskych a neskôr aj
Európskych firiem sa zhorší a tak sa budú snažiť svoje náklady na
produkciu a distribúciu znížiť a produkčné závody presťahovať mimo
Francúzska do iných štátov Európy alebo neskôr dokonca mimo Európu. Tak sa bude
už takmer všetko vyrábať v Číne alebo Indii.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára